GKRPA Orneta

regulamin.doc  

Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Ornety

 

Znak: RO.0050.17.2018 z dnia 29.01.2018r

 

 

 

 

 

REGULAMIN

 

GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

W ORNECIE

 

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

1. Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Komisją”.

 

2. Komisja działa na podstawie przepisów:

 

1) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016r., poz.487 ze zm.);

 

2) uchwały Rady Miejskiej w Ornecie w sprawie: wprowadzenia zakazu spożywania napojów alkoholowych w wyznaczonych miejscach gminy Orneta

 

3) uchwały Rady Miejskiej w Ornecie w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu  przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Orneta

 

4) ustawy z dnia 14 kwietnia 2014r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2017 poz. 783)

 

5) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2015 poz. 1390 ze zm.);

 

6) niniejszego regulaminu.

 

3. Komisja obejmuje zakresem swego działania gminę Orneta.

 

§ 2

 

1. Komisja inicjuje oraz prowadzi:

 

1) działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu;

 

2) kontrolę przestrzegania warunków i zasad sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na podstawie upoważnienia Burmistrza Ornety;

 

3) czynności zmierzające do poddania się osób uzależnionych od alkoholu leczeniu odwykowemu.

 

2. Ponadto Komisja wspomaga działalność instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii.

 

II. ZADANIA KOMISJI

 

§ 3

 

1. Do zadań Komisji w szczególności należy:

 

1) w ramach inicjowania działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych:

 

a) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

 

b) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

 

c) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności wśród dzieci i młodzieży.

 

2) Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o zastosowanie leczenia odwykowego lub objecie terapią.

 

3) Prowadzenie postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu, w tym:

 

a) Kierowanie na badanie przez biegłego sądowego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,

 

b) Wnioskowanie do sądu o zarządzenie poddania się badaniu osoby w przypadku braku opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.

 

4) Kierowanie do sądu wniosków o wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu wobec osób uzależnionych od alkoholu.

 

5) Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych                        w zakresie zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej w Ornecie.

 

6) Dokonywanie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Orneta.

 

7) Współdziałanie z organami gminy, instytucjami, zakładami pracy, osobami fizycznymi, stowarzyszeniami oraz organizacjami społecznymi w zakresie promocji trzeźwego stylu życia i wartości abstynencji oraz rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

§ 4

 

Wszelkie dokumenty osób, których sprawy rozpoznawane są rozpatrywane w Komisji objęte są tajemnicą i mogą być ujawnione jedynie organom do tego uprawnionym na ich pisemny wniosek.

 

 

 

 

 

§ 5  

 

1. Skład osobowy komisji powoływany jest Zarządzeniem Burmistrza Ornety na czas nieokreślony.

 

2. Na pierwszym posiedzeniu komisja ze swojego składu wybiera Przewodniczącego
i Zastępcę Przewodniczącego.

 

3. Sekretarz powoływany jest na każdym posiedzeniu plenarnym.

 

4. Wszyscy członkowie Komisji są przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

5. Komisja pracuje na posiedzeniach plenarnych, które zwoływane są stosownie do potrzeb oraz w stałych zespołach problemowych:

 

1) Zespół ds. Lecznictwa i Pomocy Rodzinie;

 

2) Zespół ds. Profilaktyki Uzależnień;

 

3) Zespół ds. Kontroli Obrotu Napojami Alkoholowymi.

 

6. Posiedzenie Komisji może być również zwołane na wniosek Burmistrza w celu rozpatrzenia określonej sprawy.

 

7. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia członków pracownik na stanowisku ds. profilaktyki uzależnień najpóźniej na 5 dni przed proponowanym terminem obrad telefonicznie lub na adres e-mail. W sprawach nie cierpiących zwłoki termin ten może być skrócony.

 

8. Członkowie Komisji potwierdzają swą obecność na posiedzeniu podpisaniem listy

 

obecności.

 

§ 6

 

 

 

1. Przewodniczący Komisji w szczególności:

 

1) sprawuje merytoryczny nadzór nad pracami Komisji;

 

2) reprezentuje Komisję przed organami gminy i na zewnątrz;

 

3) zwołuje posiedzenia i przewodniczy posiedzeniu;

 

4)  ustala podejmowane tematy i porządek posiedzeń;

 

5) współpracuje z podmiotami zajmującymi się problematyką rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

2. Przewodniczący może upoważnić członka Komisji do wykonywania w jego imieniu zadań określonych w ust.1 pkt.2.

 

3. Zastępca Przewodniczącego Komisji w szczególności:

 

1) wykonuje zadania przewodniczącego w przypadku jego nieobecności;

 

2) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń oraz spraw na nich rozpatrywanych;

 

3) wykonuje inne zadania zlecone przez Przewodniczącego.

 

4. Sekretarz Komisji:

 

1) sporządza protokoły z posiedzeń plenarnych Komisji;

 

2) wykonuje inne zadania zlecone przez Przewodniczącego.

 

5. Członkowie Komisji w szczególności:

 

1) uczestniczą w pracach komisji poprzez udział w posiedzeniach plenarnych oraz pracach

 

Stałych Zespołów problemowych;

 

2) realizują zadania i inicjatywy Komisji wynikające z prowadzonych działań;

 

3) podnoszą poziom swojej wiedzy poprzez uczestnictwo w szkoleniach dotyczących

 

tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.

 

§ 7

 

1. Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych w obecności co najmniej połowy członków Komisji i podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym,
w przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego.

 

2. Komisja może wydawać opinie w sprawie projektów dotyczących:

 

1) Liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad ich usytuowania na terenie gminy.

 

2)Gminnych Programów związanych z zakresem działania Komisji.

 

§ 8

 

1. Do udziału w posiedzeniach Komisji mogą być zapraszane inne osoby nie będące jej członkami, przedstawiciele instytucji pomocowych, organizacji porządkowych oraz eksperci.

 

2. Osoby wymienione w ust. 1 biorą udział w obradach Komisji z głosem doradczym w celu

 

złożenia informacji, wyjaśnień, opinii.

 

§ 9

 

1. Komisja może zwrócić się o przedstawienie informacji i wyjaśnień w sprawach dotyczących jej zadań do jednostek organizacyjnych gminy.

 

2. W sprawach dotyczących skierowania osoby uzależnionej od alkoholu na leczenie odwykowe Komisja może zlecić instytucji lub osobie upoważnionej przeprowadzenie wywiadu środowiskowego.

 

IV INNE POSTANOWIENIA

 

§10

 

Dokumentacja zgromadzona w wyniku prac Komisji przechowywana jest na stanowisku ds. koordynacji i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.

 

§ 11

 

1. Obsługę administracyjną i finansową oraz prawną Komisji zapewnia Burmistrz Ornety.

 

2. Zakres obsługi administracyjnej Komisji obejmuje:

 

1) Obsługa kancelaryjno – administracyjna GKRPA w Ornecie.

 

2) Współpraca z Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym.

 

3) Organizowanie posiedzeń GKRPA, realizacja ustaleń i postanowień oraz prowadzenie spraw finansowych Komisji.

 

4) Współpraca z pełnomocnikiem ds. profilaktyki uzależnień m.in. w zakresie przygotowania projektów:

 

a) GPPIRPA

 

b) GPRPN

 

c) preliminarza finansowego

 

d) sprawozdania z realizacji programów i preliminarza

 

5) Udzielenie pomocy osobom doznającym przemocy domowej, kierowanie do specjalistów                              i instytucji świadczących usługi specjalistyczne.

 

6) Kierowanie spraw do biegłego oraz do Sądu w celu orzeczenia wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

 

7) Przyjmowanie wniosków w sprawie uzależnień.

 

8) Przygotowanie postanowień na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

9) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl