Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Ornety
Znak: RO.0050.17.2018 z dnia 29.01.2018r
REGULAMIN
GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
W ORNECIE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Komisją”.
2. Komisja działa na podstawie przepisów:
1) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016r., poz.487 ze zm.);
2) uchwały Rady Miejskiej w Ornecie w sprawie: wprowadzenia zakazu spożywania napojów alkoholowych w wyznaczonych miejscach gminy Orneta
3) uchwały Rady Miejskiej w Ornecie w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Orneta
4) ustawy z dnia 14 kwietnia 2014r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2017 poz. 783)
5) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2015 poz. 1390 ze zm.);
6) niniejszego regulaminu.
3. Komisja obejmuje zakresem swego działania gminę Orneta.
§ 2
1. Komisja inicjuje oraz prowadzi:
1) działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu;
2) kontrolę przestrzegania warunków i zasad sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na podstawie upoważnienia Burmistrza Ornety;
3) czynności zmierzające do poddania się osób uzależnionych od alkoholu leczeniu odwykowemu.
2. Ponadto Komisja wspomaga działalność instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii.
II. ZADANIA KOMISJI
§ 3
1. Do zadań Komisji w szczególności należy:
1) w ramach inicjowania działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych:
a) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
b) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
c) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności wśród dzieci i młodzieży.
2) Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o zastosowanie leczenia odwykowego lub objecie terapią.
3) Prowadzenie postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu, w tym:
a) Kierowanie na badanie przez biegłego sądowego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,
b) Wnioskowanie do sądu o zarządzenie poddania się badaniu osoby w przypadku braku opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
4) Kierowanie do sądu wniosków o wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu wobec osób uzależnionych od alkoholu.
5) Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej w Ornecie.
6) Dokonywanie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Orneta.
7) Współdziałanie z organami gminy, instytucjami, zakładami pracy, osobami fizycznymi, stowarzyszeniami oraz organizacjami społecznymi w zakresie promocji trzeźwego stylu życia i wartości abstynencji oraz rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 4
Wszelkie dokumenty osób, których sprawy rozpoznawane są rozpatrywane w Komisji objęte są tajemnicą i mogą być ujawnione jedynie organom do tego uprawnionym na ich pisemny wniosek.
§ 5
1. Skład osobowy komisji powoływany jest Zarządzeniem Burmistrza Ornety na czas nieokreślony.
2. Na pierwszym posiedzeniu komisja ze swojego składu wybiera Przewodniczącego
i Zastępcę Przewodniczącego.
3. Sekretarz powoływany jest na każdym posiedzeniu plenarnym.
4. Wszyscy członkowie Komisji są przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
5. Komisja pracuje na posiedzeniach plenarnych, które zwoływane są stosownie do potrzeb oraz w stałych zespołach problemowych:
1) Zespół ds. Lecznictwa i Pomocy Rodzinie;
2) Zespół ds. Profilaktyki Uzależnień;
3) Zespół ds. Kontroli Obrotu Napojami Alkoholowymi.
6. Posiedzenie Komisji może być również zwołane na wniosek Burmistrza w celu rozpatrzenia określonej sprawy.
7. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia członków pracownik na stanowisku ds. profilaktyki uzależnień najpóźniej na 5 dni przed proponowanym terminem obrad telefonicznie lub na adres e-mail. W sprawach nie cierpiących zwłoki termin ten może być skrócony.
8. Członkowie Komisji potwierdzają swą obecność na posiedzeniu podpisaniem listy
obecności.
§ 6
1. Przewodniczący Komisji w szczególności:
1) sprawuje merytoryczny nadzór nad pracami Komisji;
2) reprezentuje Komisję przed organami gminy i na zewnątrz;
3) zwołuje posiedzenia i przewodniczy posiedzeniu;
4) ustala podejmowane tematy i porządek posiedzeń;
5) współpracuje z podmiotami zajmującymi się problematyką rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Przewodniczący może upoważnić członka Komisji do wykonywania w jego imieniu zadań określonych w ust.1 pkt.2.
3. Zastępca Przewodniczącego Komisji w szczególności:
1) wykonuje zadania przewodniczącego w przypadku jego nieobecności;
2) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń oraz spraw na nich rozpatrywanych;
3) wykonuje inne zadania zlecone przez Przewodniczącego.
4. Sekretarz Komisji:
1) sporządza protokoły z posiedzeń plenarnych Komisji;
2) wykonuje inne zadania zlecone przez Przewodniczącego.
5. Członkowie Komisji w szczególności:
1) uczestniczą w pracach komisji poprzez udział w posiedzeniach plenarnych oraz pracach
Stałych Zespołów problemowych;
2) realizują zadania i inicjatywy Komisji wynikające z prowadzonych działań;
3) podnoszą poziom swojej wiedzy poprzez uczestnictwo w szkoleniach dotyczących
tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.
§ 7
1. Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych w obecności co najmniej połowy członków Komisji i podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym,
w przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego.
2. Komisja może wydawać opinie w sprawie projektów dotyczących:
1) Liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasad ich usytuowania na terenie gminy.
2)Gminnych Programów związanych z zakresem działania Komisji.
§ 8
1. Do udziału w posiedzeniach Komisji mogą być zapraszane inne osoby nie będące jej członkami, przedstawiciele instytucji pomocowych, organizacji porządkowych oraz eksperci.
2. Osoby wymienione w ust. 1 biorą udział w obradach Komisji z głosem doradczym w celu
złożenia informacji, wyjaśnień, opinii.
§ 9
1. Komisja może zwrócić się o przedstawienie informacji i wyjaśnień w sprawach dotyczących jej zadań do jednostek organizacyjnych gminy.
2. W sprawach dotyczących skierowania osoby uzależnionej od alkoholu na leczenie odwykowe Komisja może zlecić instytucji lub osobie upoważnionej przeprowadzenie wywiadu środowiskowego.
IV INNE POSTANOWIENIA
§10
Dokumentacja zgromadzona w wyniku prac Komisji przechowywana jest na stanowisku ds. koordynacji i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.
§ 11
1. Obsługę administracyjną i finansową oraz prawną Komisji zapewnia Burmistrz Ornety.
2. Zakres obsługi administracyjnej Komisji obejmuje:
1) Obsługa kancelaryjno – administracyjna GKRPA w Ornecie.
2) Współpraca z Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym.
3) Organizowanie posiedzeń GKRPA, realizacja ustaleń i postanowień oraz prowadzenie spraw finansowych Komisji.
4) Współpraca z pełnomocnikiem ds. profilaktyki uzależnień m.in. w zakresie przygotowania projektów:
a) GPPIRPA
b) GPRPN
c) preliminarza finansowego
d) sprawozdania z realizacji programów i preliminarza
5) Udzielenie pomocy osobom doznającym przemocy domowej, kierowanie do specjalistów i instytucji świadczących usługi specjalistyczne.
6) Kierowanie spraw do biegłego oraz do Sądu w celu orzeczenia wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
7) Przyjmowanie wniosków w sprawie uzależnień.
8) Przygotowanie postanowień na sprzedaż napojów alkoholowych.
9) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.